Monday, November 5, 2007

Που το πολιτιστικό κέντρο Καρτάς στο στέκι Αρσινόης 5: μια ιστορία ενός χώρου 2003-2007

Εν θα αποπειραθώ να γράψω ένα επιστημονικό ιστορικό κείμενο με πηγές τζιαι αναφορές, αλλά ένα κείμενο ιστορικής μνήμης τζιαι πολιτικής ερμηνείας, εν μέρη απολογιστικό τζιαι εν μέρη αυτοβιογραφικό. Απολογούμαι εκ των προτέρων αν άφησα κάτι σημαντικό πίσω. Είμαι έτοιμος να δεχτώ σχόλια τζιαι παρατηρήσεις.

Το πολιτιστικό κέντρο / δικοινοτικό καφενείο: 2003-2005

Τον Απρίλη του 2003, σαν αποτέλεσμα της πίεσης που εξασκούσε η συνεχιζόμενη εξέγερση των τ/κ, το κατοχικό καθεστώς της βόρειας Κύπρου επροχώρησεν τζιαι άννοιξεν το οδόφραγμα του Λήδρα Πάλλας. Η κίνηση τούτη σύμφωνα με κάποιους, μεταξύ των οποίων τζιαι της τ/κ εφημερίδας Socialist Truth, αποσκοπούσε στην αποσυμπίεση της έκρυθμης κατάστασης στον βορρά τζιαι στην αποδυνάμωση του φιλειρηνικού/επανενωτικού τ/κ κινήματος. Οι πρώτοι μήνες μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων ήταν εκπληχτικοί. Η επαναπροσέγγιση εμετατράπηκε που πράξην πολιτικού στιγματισμού σε κυρίαρχη κοινωνική πραγματικότητα. Τούτον εδημιουργούσεν συνθήκες μαζικής πολιτικής δράσης τζιαι δικοινοτικής οργάνωσης σύμφωνα με κάποιους.

Σε τούτα τα πλαίσια o κύκλος γύρω που την τ/κ σταλινική εφημερίδα Socialist Truth εσυγκροτήθηκεν ως πολιτικό κόμμα, το KSP (Cyprus Socialist Party) τζιαι επροσπαθούσεν να στήσει ε/κ τμήμα χρησιμοποιώντας τον Evren, έναν νεαρό δημοσιογράφο/αρθρογράφο που εκατοικούσεν στην νότια Κύπρο που το 2002. Παράλληλα ο τροτσκιστής Δώρος της ΚΙΣΑ θωρώντας τον δυναμισμό της τ/κ νεολαίας έθελεν να ανοίξει έναν δικοινοτικό κέντρο κοντά στο Λήδρα Πάλλας. Έτσι ο Δώρος ενοικίασε το χτίριο στην Αρσινόης 5 τζιαι ο Εβρέν ανάλαβε να φέρει την τ/κ νεολαία σε επαφή με την ε/κ νεολαία. Εγραφτήκαν πολλά μέλη στην αρκήν, μέσα στο κλίμα του ενθουσιασμού που επικρατούσεν τζιαι ο χώρος ελειτούργησεν σαν δικοινοτικό πολιτιστικό κέντρο/καφενείο. Κάποιοι εζωγραφίζαν στους τοίχους, κάποιοι επαίζαν σκάκι, κάποιοι επαίζαν κιθάρες. Παράλληλα εγίνουνταν μαθήματα ελληνικής τζιαι τουρκικής γλώσσας. Πολιτικά το KSP στην προσπάθεια του να αποχτήσει έρισμα στην ε/κ κοινότητα, πέραν που τους ανένταχτους αριστερούς επιδίωξε τζιαι συμμαχία με την Εργατική Δημοκρατία, τη βασική ε/κ τροτσκιστική οργάνωση. Εττουμπάραν τα όμως λλίους μήνες μετά γιατί εδιαφωνήσασιν στη στάση τους για το επερχόμενο δημοψήφισμα (το KSP ήταν του ναι τζιαι η Εργατική Δημοκρατία του όι). Ο Δώρος εν το μεταξύ (μαζί με τον γιο του το Χρίστο) τζιαι κάποιους άλλους είχαν αποχωρήσει λόγω αδυναμίας τους να συνεννοηθούν με το KSP. Ο Αναρχικός Πυρήνας Κύπρου τότε εν είσιεν οίκημα τζιαι ήταν σε κατάσταση αποδιοργάνωσης. Έτσι η ίδρυση του Καρτάς έδωσεν του τη δυνατότητα να επανασυγκροτηθεί, ως βασικά Λευκωσιάτικη κίνηση. Οι αναρχικοί εν ανακατωθήκαν στην διαχείρηση τζιαι τες εκδηλώσεις του Καρτάς, εχρησιμοποιούσαν το όμως σαν σημείο συναντήσεων τζιαι συνελεύσεων. Έν ήταν μέλη αλλά χρήστες του πολιτιστικού κέντρου.

Τον Απρίλη του 2004 όταν επήα να δω τον χώρο που κοντά για πρώτη φορά εσυνάντησα μιαν περίεργη κατάσταση. Μετά την αποχώρηση του Δώρου τζιαι των ανθρώπων του, τζιαι μετά την αποχώρηση τζιαι της Εργατικής Δημοκρατίας, ο χώρος βασικά υπολειτουργούσεν. Είσιεν κάποιους νεολαίους του KSP, τζιαι θκιο άλλους τ/κ φίλους του Εβρέν. Ο Εβρέν είσιεν καταφέρει να κάμει μιαν ε/κ μόνο μέλος του KSP, την Άννα αλλά τζιαι τζίνη βασικά εδραστηριοποιήθηκεν στην Πρωτοβούλια Αριστερών για το Ναι. Η Άννα ήταν η μοναδική ε/κ στην επιτροπή του πολιτιστικού κέντρου τότε. Παρουσία στο χώρον όμως, πέραν που τους αναρχικούς είχαν επίσης τζιαι τέσσερις Ανθουπολίτισσες, πολιτικά ανένταχτες που εσυχνάζαν τζιαμέ τζιαι είχαν όρεξην για δικοινοτική δραστηριότητα. Τζίνα ούλλα τα μέλη που είχαν γραφτεί αρχικά εν επολλοέρκουνταν στον χώρο, ιδίως μετά που το δημοψήφισμα. Ενώ δηλαδή το πολιτιστικό κέντρο είσιεν μιαν φάουσα μέλη, σε καθημερινή βάση τζιαμέ ο κόσμος ήταν λλίος. Τζιαι μετά τες πολιτικές συγκρούσεις τζιαι τες αποχωρήσεις το KSP επροσπαθούσεν να μεν πολιτικοποιεί τζιαι πολλά τον χώρο για να καταφέρει να τον διατηρήσει.

Σε τούτο το πλαίσιο, μέσα στο καλοτζαίρι του 2004 οι τέσσερις Ανθουπολίτισσες εμπήκαν μέσα στην επιτροπή τζιαι εδώσαν άλλον αέρα στο χώρο. Εσυνεχιστήκαν οι προηγούμενες δραστηριότητες, αλλά επροστέθηκεν τζιαι η δωρεάν προβολή ταινιών με δανεισμό του προτζιέχτορ του Οργανισμού Νεολαίας. Που οργανωτικής πλευράς εγράφτηκεν ένα τρίγλωσσο εισαγωγικό κείμενο τζιαι εδημιουργήθηκεν ξεχωριστό ήμεηλ γκρουπ για να συζητά ον-λάιν η επιτροπή. Ο χώρος εβάφτηκεν, τζιαι εδιακοσμηθήκαν τα τζιάμια με ζωγραφκιές. Τζίνον τον τζιαιρό εδραστηριοποιείτουν τζιαι η Πρωτοβουλία Ενάντια στην Κρατική Καταστολή με αφορμή τες δίκες τριών αναρχικών για τα επεισόδια στην Αμερικάνικη Πρεσβεία στες αντιπολεμικές διαδηλώσεις του 2003. Οι πρώτες συνελεύσεις εγίνασιν στον χώρο του Ιντημήτια / σπίτι του Σόλωνα. Όμως η κρίση στο Ιντημήτια Κύπρου που ήταν σε εξέλιξη που πριν το δημοψήφισμα οδήγησεν στην διάσπαση του τζιαι στην μεταφορά των συνελεύσεων της Πρωτοβουλίας στο Καρτάς.

Το φθινόπωρο του 2004, εγώ είχα τελιώσει τες σπουδές μου τζιαι είχα τζιαι χρόνο τζιαι όρεξη για να ασχοληθώ πιο ενεργά με το κίνημα της Κύπρου. Όμως η Πρωτοβουλία Αριστερών για το Ναι, (στην οποίαν είχα δραστηριοποιηθεί στο δημοψήφισμα) που επροσπαθούσεν τότε να συγκροτηθεί ως παγκύπρια πολιτική επανενωτική οργάνωση εν εφαίνετουν να έσιει τζιαι ιδιαίτερες προοπτικές. Οπόταν επροτίμησα το πολιτιστικό κέντρο Καρτάς παρά τον σχετικά απολιτίκ χαραχτήρα του, θεωρώντας ότι θα εμπορούσεν να μετεξελιχτεί σε κινηματική οργάνωση. Παράλληλα εσυμμετείχα τζιαι στην Πρωτοβουλία Ενάντια στην Κρατική Καταστολή που άρχισεν να ασχολείται πέραν που τες δίκες των αναρχικών τζιαι με τα δικαιώματα των μεταναστών. Τον Νιόβρη του 2004 εσυμμετείχαμεν με το σύνθημα “Είμαστε όλοι μετανάστριες” σε διαδήλωση που οργάνωσεν η ΚΙΣΑ.

“...Ως Πρωτοβουλία Ενάντια στην Κρατική Καταστολή δεν χωρίζουμε τους κατοίκους της Κύπρου σε νόμιμους και παράνομους και στεκόμαστε αλληλέγγυοι σε κάθε μετανάστη. Ανεξάρτητα από τις συστημικές διαβαθμίσεις μισθών και δικαιωμάτων πιστεύουμε ότι το εργατικό δυναμικό, ντόπιοι και μετανάστες, βρισκόμαστε στην ουσία στον ίδιο παρονομαστή εκμετάλλευσης και καταπίεσης...”

Την ίδια εποχή η επιτροπή του Καρτάς εσυζητούσεν το θέμα της εγγραφής του ως συλλόγου, την δημιουργία καταστατικού τζιαι της σύγκλισης της επανιδρυτικής του συνέλευσης. Εγώ τότε είχα προτείνει ότι ήταν πιο βασικό να φκάλουμε ένα τζιαινούρκο πολιτικό κείμενο-πλαίσιο για να έσιει οποιονδήποτε νόημα μια επίσημη επανίδρυση. Τούτον εγίνηκεν, στην θεωρία τουλάχιστον.

“...πρέπει να σταματήσουμε να βασιζόμαστε στους πολιτικούς για να συμφωνήσουν και να μας παρουσιάσουν τη λύση του προβλήματος. Παρόλο που μια συμφωνία θα ήταν ευπρόσδεκτη, ξέρουμε ότι η λύση του προβλήματος δεν μπορεί να συμπυκνωθεί σε ένα χαρτί, ένα συμβόλαιο η ένα σύνταγμα. Η ειρήνη και η συμφιλίωση στην Κύπρο μπορούν να επιτευχθούν μόνο με την διεύρυνση του πολιτικού ορίζοντα, με ανάληψη πρωτοβουλιών και προώθηση διαλόγου ανάμεσα σε απλούς ανθρώπους που κατοικούν βόρεια και νότια της πράσινης γραμμής...”

Στα πλαίσια της διαδικασίας για εγγραφή του Καρτάς ως συλλόγου εν το μεταξύ, η αστυνομία έκαμνεν έρευναν τζιαι άρκεψεν να παρενοχλεί τες Ανθουπολίτισσες τζιαι την Άννα με τηλεφωνήματα στους γονιούς τους τζιαι επισκέψεις στον χώρο. Ήταν η εποχή της περιρέουσας ατμόσφαιρας. Για να σταματήσει τούτη η κατάσταση επήαμεν η Άννα τζιαι εγώ να δούμεν τον Χρίστου που ήταν Υπουργός Εσωτερικών. Εν είσιεν ώραν να μας δει, αλλά είπεν μου τηλεφωνικά να κανονίσουμεν μιαν εκδήλωση τζιαι να έρτει για να δώκει πολιτικό μήνυμα με την παρουσίαν του. Το τελευταίο πράμα που έθελα εγώ τότε ήταν το πατρονάρισμα που Υπουργό του Παπαδόπουλου. Οπόταν αφήσαμεν το τζιαμέ τζιαι εν τον εκαλέσαμεν. Πάντως που τότε εν μας εξαναενόχλησεν η αστυνομία. Η αίτηση μας όμως για εγγραφή απορρίφτηκεν για τεχνικούς λόγους (λάθος διευθύνσεις, αλλαγή της σύνθεσης του αρχικού συμβουλίου κλπ). Η προσπάθεια για εγγραφή εσυνεχίστηκεν το 2005 αλλά χωρίς αποτέλεσμα μέχρι που επάρθηκεν η απόφαση που μιαν τζιαινούρκα συνέλευση να σταματήσει η διαδικασία με το σκεπτικό ότι αφού εν απίθανο να μας γράψουν για πολιτικούς λόγους, ας μεν το παρατραβούμεν το σιοινί για να μεν φέρουμεν την αστυνομία μέσα πάλε για να ξανακάμει έρευνα.

Παρά τες προσπάθειες που εκάμναμεν τότε εν τζιαι εμαζεύκετουν τζιαι πολλύς κόσμος. Έρκουνταν διάφορα φρικιά, περίεργοι, παράξενοι τύποι, εκουλιάζαν βασικά οι πονεμένοι τζιαι οι αποκλεισμένοι της Λευκωσίας. Ένα βασικό πρόβλημα ήταν ότι πολλοί που τούτους εν εσυνεισφέραν, κάποιοι εν επληρώναν καν τα ποτά τους με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε οικονομικά προβλήματα. Εσκεφτήκαμεν τότε να ξεκινήσουμεν τα πάρτυς κάθε Σάββατο τζιαι να βάλλουμεν είσοδο για να επιβιώσει ο χώρος. Ανάλαβα υπεύθυνος να φέρνω DJs τζιαι μουσικούς τζιαι να κάμνω τον μπάρμαν. Είσιεν πλάκα η φάση. Έρκετουν πολλύς κόσμος, κυρίως μιτσιοί, αλλά τζιαι μετανάστες τζιαι εχορεύκαν κάμποσο, εγίνουνταν γνωριμίες, έρωτες, καταστάσεις. Αλλά σταδιακά οι τ/κ αραιώσαν. Στον βορρά ήταν σταμπαρισμένο το Καρτάς ως το κέντρο του KSP τζιαι έτσι οι σχέσεις με άλλες τ/κ πολιτιστικές τζιαι πολιτικές ομάδες ήταν περιορισμένες. Με το Kirlangic τζιαι την Baraka επροσπαθούσαμεν να κάμουμεν επαφές αλλά εν εφκήκεν τίποτα παραπάνω που την ανταλλαγή μερικών επισκέψεων. Η Baraka έπαιξεν μας τζιαι θέατρο μια φορά. Ο δικοινοτικός Όμιλος Ιστορικού Διαλόγου έκαμνεν κάποιες που τες επιμέρους συναντήσεις του στο Καρτάς για πρότζεκτς αλλά ούτε με τζίνους εν έπαιξεν τίποτε. Η δικοινοτική οργάνωση Orange έκαμνεν συνελεύσεις στον χώρο αλλά εν άντεξεν τζιαι πολλά. Ο Σύνδεσμος Οικογενειακού Προγραμματισμού έκαμεν κάποιες παρουσιάσεις/διαλέξεις στο Καρτάς για θέματα γυναίκας, σεξουαλικής δραστηριότητας τζιαι γάμου. Στα πλαίσια τούτα θυμούμαι μιαν ωραίαν συζήτηση για την καθολικότητα του θεσμού του πολιτικού γάμου στην βόρεια Κύπρο. Μιαν φοράν εκάμαμεν τζιαι παρουσίαση για την εξέγερση του Πολυτεχνίου. Εφέραμεν έναν που ήταν μέσα στο Πολυτεχνίο τζιαι έκαμα τζιαι εγώ πέραν που τον μεταφραστή τζιαι μιαν εισαγωγή. Σε τζίνη την εκδήλωση επανεμφανίστηκεν τζιαι η Εργατική Δημοκρατία αλλά όπως ήρτασιν εφύαν μετά που είδαν ότι το πνεύμα της εκδήλωσης εν ήταν ιδιαίτερα γιορταστικό. Ο Κωστής ο Αχνιώτης οργάνωσεν κάποιες που τες επαναπροσεγγιστικές του δραστηριότητες τζιαμέ όπως μιαν ημερίδα με θκιο καθηγήτριες πανεπιστημίου που ασχολούνταν με τους μουσουλμάνους της Θράκης, κάποιες συνελεύσεις της Πρωτοβουλίας Εκπαιδευτικών Ενάντια στην Διχοτόμηση τζιαι κάτι αποτυχεμένες απόπειρες στες οποίες εσυμμετείχα τζιαι εγώ να συγκροτήσουμεν τάχα κάποιου είδους πολιτικό πυρήνα σε σχέση με την προώθηση λύσης του Κυπριακού.

Το οικονομικό εσυνέχισε να αποτελεί πρόβλημα τζιαι σαν λύση επροβάλλετουν τότε η χρηματοδότηση που την UNOPS. Παραδόξως οι σταλινικοί παρά την αντι-ιμπεριαλιστική ρητορία τους εν είχαν καμιάν αναστολή στο να πιάσουμε λεφτά που την UNOPS. Συνεργασία ακόμα τζιαι με τον θκιάολον, εν είσιεν πει κάποτε ο Λένιν; Όταν ήρτεν στη ψηφοφορία μόνον εγώ τζιαι ο Emre είπαμεν όι. Αλλά είπαμεν ότι ήταν να σεβαστούμε την απόφαση της πλειοψηφίας τζιαι εν θα εφέφκαμεν. Οι αναρχικοί, παρόλον που ήταν έξω που την επιτροπή εσσιήζαν πανιά άμαν ακούσαν για UNOPS. Τζιαι είχα τους εγώ πας την κκελλέ μου. Η UNOPS τότε μετά την έκθεση των Nathan Associates (γύρω που την οποίαν εστήθηκεν η περιρέουσα ατμόσφαιρα) έκλεισεν το Κέντρο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που είσιεν τζιαι εγύρεφκεν κάποιους να τους δώσει τον εξοπλισμό που έμεινεν με την ελπίδα ότι ήταν να τον χρησιμοποιήσουν για επαναπροσεγγιστικούς σκοπούς. Τες διαπραγματεύσεις ανάλαβεν τες η Ελένη. Τελικά επιερώσαν για να μπει τζιαινούρκα ηλεκτρική εγκατάσταση στο χτίριο τζιαι εδώσαν μας φωτοτυπική, υπολογιστή, κλιματιστικά, γραφεία τζιαι καρέκλες συνεδρίων με αντάλλαγμα την υποχρέωσην να λειτουργήσουμεν για ένα εξάμηνο ως Κέντρο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Απότι θυμούμαι εν εμφανιστήκαν ενδιαφερόμενες ομάδες είτε Μη Κυβερνητικές είτε άλλες για να χρησιμοποιήσουν τζιαι να αξιοποιήσουν τον χώρο. Το άλλον πρότζεκτ που εχρηματοδοτήθηκεν που την UNOPS, την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά τζιαι που τον Οργανισμό Νεολαίας ήταν το πολυκοινοτικό παιδικό εργαστήρι. Τούτον επεριλάμβανεν σεμινάριο με εκπαιδευτές που διάφορες χώρες, μιχτό παιδικό σχολείο τα Σάββατα τζιαι μιχτή παιδική κατασκήνωση το καλοτζιαίρι. Στο πρότζεκτ τούτον εσυμμετείχεν τζιαι η τ/κ συντεχνία δασκάλων δημοτικής εκπαίδευσης KTOS.

Εν το μεταξύ εσωτερικά της επιτροπής του Καρτάς αρκέψαν οι εντάσεις τζιαι η ασυνεννοησία. Στην προσπάθεια μου να πολιτικοποιήσω όσον με έπαιρνεν την κατάσταση πρέπει να πω ότι απότυχα. Όταν ήρτα ενθουσιασμένος που το εναλλαχτικό Κοινωνικό Φόρουμ του Λονδίνου μες το φθινόπωρο του 2004 τζιαι εμάχουμουν για την ανάγκη διχτύωσης με το διεθνές κίνημα τζιαι για την κοινωνική επισφάλεια ως κεντρική προβληματική για την νεολαία εν μου εδίαν κανένας σημασία. Μια διάλεξη/παρουσίαση μου για την ισπανική επανάσταση σε συνδυασμό με την προβολή της ταινίας του Ken Loach “Γη και Ελευθερία” επροκάλεσεν μιαν άγριαν κόντραν αναρχικών τζιαι σταλινικών. Ένα κείμενο μου, απάντηση σε ένα εθνικόφρονα ακαδημαϊκό που έγραφεν στον Πολίτη επέρασεν που το κόσσιηνο πριν να δημοσιευτεί με την ιδιότητα μου ως μέλος του Καρτάς. Βασικά τζιαι για να μεν τα πολλυλοώ, ήταν ξεκάθαρο ότι το Καρτάς εν εφαίνετουν να έσιει πολιτική προοπτική. Επιπλέον οι σταλινικοί αρκέψαν να μας φακκούν τους υπόλοιπους πάνω στα τζιέρρατα τζιαι οι συνελεύσεις της επιτροπής εγίνουνταν πολλά άγριες. Ένας συγκεκριμένος ειδικά, που αντικατάστησεν τον Εβρέν σαν ο βασικός πολιτικός εκπρόσωπος του KSP στο Καρτάς έγινεν αφόρητος. Επρόβαλλεν ομοφοβικές τζιαι καθωσπρεπεικές θέσεις για τον χαραχτήρα του χώρου τζιαι εσυνέτεινεν στο να απομονωθούν γενικά τζιαι οι υπόλοποι σταλινικοί. Εσσιήστηκεν γιατί έππεσεν ένα λεσβιακό φιλί σε ένα πάρτυ τζιαι μετά επιχειρηματολογούσεν στην επιτροπή τζιαι δημόσια σε μιαν προβολή ταινίας με ομοφυλοφιλικές σκηνές ότι η ομοφυλοφιλία εν παραφύσικη, προβληματική τζιαι πολιτικά απαράδεχτη. Βλέποντας ότι η κατάσταση στο Καρτάς εν με εγέμοννεν πολιτικά άρκεψα να δραστηριοποιούμαι τζιαι σε μιαν νέαν ομάδα που επροέκυψεν μέσα που την Πρωτοβουλία Ενάντια στην Κρατική Καταστολή, τους Άτυπους. Οι Άτυποι εσυνεδριάζαμεν στο Καρτάς αλλά όπως τους αναρχικούς εδιατηρούσαμεν την ανεξαρτησίαν μας. Επαρέμεινα τζιαι στην επιτροπή του Καρτάς γιατί εν έθελα να αφήκω τες Ανθουπολίτισσες μόνες τους κόντρα στους σταλινικούς. Τελικά η αντισταλινική φράξια επικρατήσαμεν τζιαι οι σταλινικοί αποχωρήσαν σιγά σιγά χωρίς όμως να το πουν επίσημα στους κομματικούς τους ηγέτες, θκιο που τους οποίους ήταν μόνιμοι κάτοικοι Λονδίνου.

Εν το μεταξύ άρκεψα σταδιακά να αποστασιοποιούμαι που την επιτροπή του Καρτάς μέχρι που αποχώρησα τζιαι έμεινα μόνο στους Άτυπους. Το καλοτζαίρι του 2005 με τους σταλινικούς τζιαι εμέναν έξω τζιαι θκιο που τες τέσσερις Ανθουπολίτισσες να φεύκουν που την Κύπρο το Καρτάς επήεννεν για κλείσιμο. Οπόταν οι Άτυποι τζιαι οι αναρχικοί αρκέψαμεν να συζητούμε ότι έπρεπεν να αναλάβουμε τες ευθύνες μας τζιαι ότι εν ήταν σωστό να αφήσουμεν τον χώρο να κλείσει. Έτσι μέσα στο φθινόπωρο του 2005 αρκέψαμεν μια επίπονη διαδικασία επανίδρυσης. Πέραν που τους Άτυπους τζιαι τους αναρχικούς (που εν ήταν τζιαι έννενι καθόλου σταθερή ομάδα στην σύνθεση της τζιαι εν κάπως αυθαίρετα που τους τσουβαλιάζω μαζί σε τούτο το κείμενο) ήρτεν τζιαι τζιαινούρκος ανένταχτος κόσμος, τζιαι κάποιοι γύρω που το περιοδικό Ανατροπή. Στην δεύτερη επανιδρυτική συνέλευση, καθοριστική για να δούμεν ποιοι τζιαι πόσοι που το πλήθος της πρώτης πραγματικά ενδιαφέρουνταν, εμφανιστήκαν καμιά δεκαρκά σταλινικοί με θκιο που τους ηγέτες τους, έναν της Κύπρου τζιαι έναν του Λονδίνου. Οπόταν έπαιξεν κάποιον είδος συναγερμού μέσα στους υπόλοιπους τζιαι εδώθηκεν τους το μήνυμα ότι εν θα εμπορούσαν με τίποτε να ποδηγετήσουν το τζιαινούρκο μόρφωμα. Έτσι όπως ήρταν οι σταλινικοί, εφύαν τζιόλας τζιαι που τότε απόσον ξέρω εν εξαναεμφανιστήκαν.

Το κοινωνικό κέντρο: 2005-2006

Η τζιαινούρκα σύνθεση του χώρου αποφάσισεν να διατηρήσει το όνομα Καρτάς, τζιαι να συνεχίσει τες δραστηριότητες του εχτός που τα μαθήματα ελληνικών τζιαι τούρτζικων αφού εν υπήρχαν ενδιαφερόμενοι. Αλλά εμετονόμασεν το σε κοινωνικό κέντρο, καθώς εθεώρησεν ότι ο όρος πολιτιστικό κέντρο ήταν κάπως παραπλανητικός. Πιο ουσιαστικά αποφασίστηκεν να μεν έσιει επιτροπή τζιαι οι αποφάσεις να παίρνουνται στες συνελεύσεις που εγίνουνταν θκιο φορές τον μήνα. Ένα που τα βασικά προβλήματα ήταν ότι είσιεν διαφορετικά άτομα παρόντα που συνέλευση σε συνέλευση οπόταν εδημιουργούνταν ασυνεννοησίες τζιαι ασυνέπειες. Με την αποχώρηση των τ/κ σταλινικών τζιαι πιο μετά του Εμρέ, το Καρτάς έγινεν βασικά ελληνοκυπριακό. Είσιεν ένα τ/κ μέλος αλλά η σύνδεση με την άλλην κοινότητα είσιεν μειωθεί σημαντικά. Εξαίρεση ήταν κάποιες φιλικές επισκέψεις τ/κ τζιαι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που εδιοργάνωσεν η Μπαράκα τζιαι εσυμμετείχαμεν διάφοροι σαν Άτυπος. Αα είσιεν τζιαι μιαν έκθεση ζωγραφικής τζιαι μιαν έκθεση φωτογραφίας που τ/κ καλλιτέχνες. Έκθεσην ζωγραφικής έκαμεν τζιαι ένας μακροχρόνιος μετανάστης. Επαίξαμεν για ένα διάστημαν με την ιδέα να οργανώσουμεν δίχτυο καλλιτεχνών για εναλλαχτικές εκθέσεις έξω που τες γκαλερύ τζιαι ήταν να οργανώσουμεν τάχα εκδήλωση με θέμα την εμπορευματοποίηση της τέχνης αλλά εστάλωσεν η πρωτοβουλία.

Η ένταξη των Ατύπων στο Καρτάς παράλληλα με την πρωτοβουλία για τη δημιουργία του διαδυχτιακού περιοδικού (εναλλαχτικής ενημέρωσης τζιαι κριτικής) Φάλιες, έφερεν τζιαι την διάλυση της ομάδας. Η διαχείρηση του κοινωνικού κέντρου τζιαι η έκδοση του περιοδικού απαιτούσαν ήδη παραπάνω χρόνο τζιαι ενέργεια απότι είχαμεν. Η αλήθκεια εν ότι εν τζιαι εκαταφέραμεν ως Άτυποι να συγκροτήσουμεν ούτε πολιτικό-θεωρητικό λόγο ούτε εναλλαχτικές οργανωτικές δομές. Η προσπάθεια μας να επανασυγκροτήσουμεν το Καρτάς ως κινηματική οργάνωση είσιεν βέβαια κάποιες επιτυχίες, όπως η οργάνωση μιας μαζικής επίσκεψης αλληλεγγύης στον Καταυλισμό Αιτητών Πολιτικού Ασύλου στην Κοφίνου που ετράβησεν τζιαι τα κανάλια τζιαι ανάγκασεν διάφορους πολιτικούς τζιαι τον Τάσσο να κάμουν δηλώσεις για το θέμα. Την επίσκεψην τούτη ακολούθησεν η οργάνωση τζιαι διεξαγωγή δωρεάν μαθημάτων ελληνικής τζιαι αγγλικής γλώσσας τες Κυριακές στην Κοφίνου. Που πολιτικήν σκοπιά όμως η επαφή τζιαι η επικοινωνία με τους μετανάστες εν επεχτάθηκεν ιδιαίτερα.

Που ψυχαγωγικής πλευράς το νέο Καρτάς επανέφερεν τα πάρτυς του Σαββάτου χωρίς είσοδον όμως, τζιαι για τα έξοδα του χώρου οργανώνετουν έναν πάρτυ το μήνα με είσοδο τζιαι φαί. Το νέο στήσιμο της φάσης του Σαββάτου (για ένα διάστημα είχαμεν σταματήσει τα πάρτυς γιατί επαραπονιούταν κάποιοι γείτονες τζιαι έρκετουν η αστυνομία) ανάλαβεν το ο Κώτσιος. Στην αρκήν έκαμνεν τζίνος τον DJ αλλά σταδιακά αρκέψαν τζιαι οι πιο μιτσιοί να παίζουν. Αρχικά η μουσική ήταν μιχτή, κούλλου μάκκα που λαλεί τζιαι ο Κώτσιος. Σταδιακά όμως άρκεψεν ο διαχωρισμός των χιπχοπάδων με τους πάνκηες τζιαι έτσι που το καλοτζιαίρι του 2006 είσιεν νύχτα πανκ τζιαι νύχτα χιπ χοπ. Μιαν φορά το μήνα στο χιπ χοπ πάρτυ είσιεν ανοιχτό μικρόφωνο τζιαι εχτονώνετουν πολλύς κόσμος. Είσιεν πλάκα γιατί άκουες ραπαρίσματα σε διάφορες γλώσσες, ελληνικά, κυπριακά, ρώσσικα, αγγλικά, γαλλικά. Οι τ/κ εν είχαν παρουσία πλέον στο χώρο, η παρουσία των μεταναστών όμως είσιεν αυξηθεί αισθητά.

Τον Φεβράρη του 2006 επήα ως παρατηρητής στο Μιλάνο σε ένα πανευρωπαϊκό συνέδριο του κινήματος της Ευρωπρωτομαγιάς που έβαλλεν σαν κεντρική προβληματική την κοινωνική επισφάλεια. Έκαμα τζιαι μιαν παρουσίαση στο Καρτάς, έγραψα μαζί με ένα καλαμαρά σύντροφο τζιαι μιαν έκθεση στες Φάλιες. Όμως εν υπήρχαν ενδιαφερόμενοι για να προχωρήσουμεν σαν Καρτάς σε μιαν σύνδεση με το εξωτερικό. Ούτως η άλλως η πανευρωπαϊκή κινητοποίηση ήταν ακόμα σε αρκετά πρώιμο στάδιο με τους Ιταλούς να βρίσκουνται πολλά πιο μπροστά που τους υπόλοιπους. Οι ιστορικές κινητοποιήσεις των φοιτητών τζιαι των εργαζομένων της Γαλλίας τον Μάρτη κόντρα στην Σύμβαση Πρώτης Πρόσληψης εφαίνουνταν να επιβεβαιώνουν τες θέσεις του κινήματος της Ευρωπρωτομαγιάς για την διάχυση τζιαι επέχταση της εργασιακής επισφάλειας στο ευρύττερο κοινωνικό πεδίο. Ενώ όμως εμαχούμασταν κάποιοι να καταλάβουμεν το τι ακριβώς εγίνετουν στην Γαλλία τζιαι το πως εσυνδέουνταν τούτες οι κινητοποιήσεις με τες προηγούμενες των μεταναστών των Παριζιάνικων προαστείων, εσημειωθήκαν σημαντικές εξελίξεις στην Λευκωσία.

Μετά που μιαν εξέγερση στα κρατητήρια των Κεντρικών Φυλακών, η ΚΙΣΑ εκάλεσεν αντι-ρατσιστικές κινητοποιήσεις που εκαταλήξαν σε κατάληψη της Πλατείας Ελευθερίας που επήεν τρεις εφτομάες. Η κεντρική πλατεία της Λευκωσίας εμετατράπηκεν για πρώτη φορά στην ιστορία της σε επίκεντρο κινηματικής δράσης που μεγάλο πλήθος μεταναστών. Πολλά που τα μέλη του Καρτάς αναλάβαν ενεργό ρόλο στον συντονισμό, την υποστήριξη τζιαι την οργάνωση αλληλεγγύης στους μετανάστες διαδηλωτές. Οι μετανάστες ήταν που διάφορες χώρες τζιαι έρκουνταν με λεωφορεία που διάφορες πόλεις της Κύπρου για τες κινητοποιήσεις. Επειδή όμως τα γεγονότα εβουρούσαν πριν που μας, κάποιοι ελειτουργήσαμεν κάπως αυθόρμητα τζιαι χωρίς πολλές εσωτερικές διαδικασίες με αποτέλεσμα ένα που τα μέλη του Καρτάς να δυσαρεστηθεί έντονα τζιαι να αποστασιοποιηθεί. Οι διαφορές με την ΚΙΣΑ τότε τζιαι στην πολιτική αντίληψη τζιαι σε θέματα ταχτικής εσυντηρούσαν μιαν υπόγεια αντιπαλότητα Καρτάς – ΚΙΣΑ. Βλέποντας όμως την πρωτοφανή μαζικότητα των κινητοποιήσεων (τζιαι τον κεντρικό ρόλο διαφόρων μελών του Καρτάς σε τούτες) κάποιοι εθεωρούσαμεν ότι εν έπρεπεν να συγκρουστούμεν ανοιχτά με την ΚΙΣΑ που είσιεν τζιαι την στήριξη των διαφόρων άλλων ομάδων που εσυμμετείχαν. Συγκεκριμένα σε μιαν ανοιχτή συνέλευση στο οίκημα της ΚΙΣΑ όπου επροτείνετουν κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, διάφοροι που το Καρτάς εσυμμετείχαμεν κριτικάροντας μεταξύ άλλων την ταχτική πολιτικής ποδηγέτησης των μεταναστών που πλευράς της ΚΙΣΑ αλλά δηλώνοντας ότι είμασταν έτοιμοι για την κλιμάκωση. Η ΚΙΣΑ τελικά εσύνταξεν μιαν ανακοίνωση τύπου με την οποίαν εδιαφωνούσαμεν τζιαι εσυμπεριέλαβεν το Καρτάς στες οργανώσεις που την συνυπογράφουν. Τούτον επροκάλεσεν ζήτημα πολιτικής τάξης τζιαι ευθυνών εσωτερικά της συνέλευσης του Καρτάς.

Το θέμαν αν το Καρτάς έπρεπε να δρα σαν πολιτική ομάδα ή αν θα επεριορίζετουν στον ρόλο της συστέγασης τζιαι του συντονισμού αυτόνομων εσωτερικών ομάδων τζιαι πρωτοβουλιών ήταν γενικόττερα μόνιμος βραχνάς για τη συνέλευση του χώρου. Το πολιτικό πλαίσιο λειτουργίας του χώρου αποτέλεσεν κεντρικό θέμα πολλών συνελεύσεων χωρίς ξεκάθαρη κατάληξη πέραν που ένα κείμενο με τα πέντε αντί (αντι-καπιταλισμός, αντι-εθνικισμός, αντι-ρατσισμός, αντι-σεξισμός, αντι- ιεραρχία) ως βασικές παράμετροι δράσης. Η θέση κάποιων ήταν ότι ο εσωτερικός πλουραλισμός του χώρου απειλείτουν που προσπάθειες ενιαίας πολιτικής συγκρότησης. Η θέση κάποιων άλλων μεταξύ των οποίων τζιαι εμέναν ήταν ότι τούτα εν κολλήματα που πρέπει να ξεπεραστούν διότι υπήρχεν μια βασική ομοφωνία που επέτρεπεν κοινή πολιτική δράση τζιαι ότι μόνο μέσα που την κοινή πολιτική δράση ήταν να διαμορφωθεί τελικά η ταυτότητα αλλά τζιαι να φανούν τζιαι οι προοπτικές του κοινωνικού κέντρου.

Μετά που τον τερματισμό των κινητοποιήσεων των μεταναστών τον Μάη του 2006 τζιαι ενώ η ΚΙΣΑ με τους συμμάχους της εθριαμβολογούσαν, στο Καρτάς εκάμαμεν θκιο σημαντικές πολιτικές συζητήσεις κρατώντας τζιαι πραχτικά για να αξιολογήσουμεν την κατάσταση του κινήματος τζιαι τη συμμετοχή μας σε τζίνον. Οι συζητήσεις τούτες εφκάλαν στην επιφάνεια διάφορες πικρές αλήθκειες για τα όρια τζιαι των αντι-ρατσιστικών κινητοποιήσεων τζιαι του Καρτάς ως κοινωνικού κέντρου τζιαι απότι θυμούμαι ήταν οι τελευταίες που εσυμμετείχα τουλάχιστον. Επήλθεν τζιαι μια κόπωση μετά που τες κινητοποιήσεις, ήταν τζιαι η επεισοδιακή αποχώρηση κάποιου μέλους, ήρτεν τζιαι το καλοτζιαίριν. Ένα περίπου αραιώσαμεν τα τζιαι τες Φάλιες, τζιαι το Καρτάς. Μετά εγώ έφυα για σπουδές πάλε. Το Καρτάς εσυνέχισεν να λειτουργεί (οι Φάλιες όι) αλλά όι με τους προηγούμενους ρυθμούς.

Όταν ήρτα πίσω τον σιημώνα του 2006-2007 το Καρτάς επήεννεν για κλείσιμο πάλε. Είσιεν κουραστεί πολλύς κόσμος, κάποιοι είχαν τζιαι αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις. Γενικά επικρατούσεν τζιαι έναν πολιτικό μούθκιασμα μετά που τες ψυχοφθόρες συζητήσεις για το αν θα υπογράφαμεν ή όι τα κείμενα, τα πανώ, τες ανακοινώσεις τύπου. Η κατάσταση εν ετράβαν πολιτικά τζιαι οικονομικά το βάρος είσιεν αρκέψει να πολλυνίσκει. Τζιαι τζιαμέ που εμαχούμασταν να έβρουμεν τρόπο να το κλείσουμε, εμφανίζουνται οι μιτσιοί. Είσαστεν απαράδεχτοι που τα παραιτάτε, λαλεί μας μια μιτσιά. Που εννά μεγαλώσω εν θέλω να γίνω σαν εσάς. Εννά το λειτουργήσουμεν εμείς, λαλεί ένας άλλος.

Δαμέ νομίζω εν η ώρα για μιαν ανασκόπηση της εξέλιξης της αναρχικής νεολαίας αν μου επιτρέπεται ο όρος. Για πολλά χρόνια γύρω που κάποιους αναρχικούς εμφανίζουνταν κατά καιρούς διάφοροι μιτσιοί που εψάχνουνταν φιλοσοφικά τζιαι ιδεολογικά. Η στάση τους ήταν συνήθως επιπόλαιη τζιαι έρκουνταν τζιαι εφεύκαν χωρίς να συγκροτείται τίποτε σταθερό. Γενικεύκοντας, ενδεχομένως κάπως αυθαίρετα, μπορεί να πει κανένας ότι η θέση τους ήταν μάλλον χίππικη. Απόρριψη της πολιτικής, άρνηση της βίας, απαξίωση της αστικής κοινωνίας, προστασία των ζώων τζιαι χορτοφαγία, λάιφ στάιλ αντίληψη της επανάστασης. Εγράφαν συνθήματα τζιαι εζωγραφίζαν με στένσιλ πάνω στους τοίχους. Μερικοί κάμνουν τζιαι καλό γκραφίττι. Κατά καιρούς εφκάλαν κάποια κείμενα τζιαι οργανώσαν κάποιες διαδηλώσεις (εναντίον των Μακντόναλτς, εναντίον των φασιστών κλπ) αλλά η βασική δραστηριότητα που τους εσυγκρότησεν ήταν οι ποδηλατοπορείες. Η επιρροή των ποδηλατο-τσίρκων (της περιπλανόμενης διεθνούς ομάδας που επέρασεν για ένα διάστημα τζιαι που τους δρόμους της Λευκωσίας) ήταν ξεκάθαρη. Οι μιτσιοί εσυχνάζαν στο Καρτάς ιδίως στα πάρτυς, αλλά λλίοι που τζίνους ανακατώνουνταν στες συζητήσεις ή στες εκδηλώσεις. Στες αρκές του 2007 οι μιτσιοί μαζί με μερικά που τα παλιά μέλη της συνέλευσης αποπειραθήκαν να επανιδρύσουν τον χώρο.

Το στέκι: 2007

Απότι επληροφορούμουν η μετάβαση που την μιαν στην άλλη συνέλευση ήταν δύσκολη τζιαι προβληματική. Είσιεν ένταση τζιαι κάποιοι που την προηγούμενη συνέλευση αποχωρήσαν εντελώς που τον χώρο. Άλλαξεν τζιαι το όνομα. Κάποιοι άλλοι που τζίνους που επρωτοστατήσαν στο να γίνει η μετάβαση αποστασιοποιηθήκαν τελικά. Αλλά ήρτεν τζιαι νέος κόσμος. Για να ξεπεραστούν τα οικονομικά προβλήματα επεχτάθηκεν (ίσως υπερβολικά) η εφαρμογή της ταχτικής που είσιεν εισαγάγει η προηγούμενη συνέλευση με την εσωτερική ενοικίαση δωματίου. Οι εκδηλώσεις εμείναν δωρεάν. Εν έσιει προβολές ταινιών πλέον, ούτε ίντερνετ, αλλά εσυστηματοποιηθήκαν με επιτυχία οι μονοθεματικές διαλέξεις/παρουσιάσεις – συζητήσεις σε εβδομαδιαία βάση, κάτι που εν είχαν καταφέρει οι προηγούμενες συνελεύσεις. Άλλαξεν αισθητά η διακόσμηση του χώρου τζιαι μυρίζει πιο άντεργκραουντ η κατάσταση. Κάποιοι λαλούν ότι αυξήθηκεν τζιαι η εσωστρέφεια τζιαι εμειώθηκεν ο πλουραλισμός του χώρου. Απότι είδα τούτον εν φαίνεται να ισχύει. Πέραν που την έντονη παρουσία ασυμβίβαστων, ισοπεδωτικών τζιαι ανεδαφικών αναρχικών θέσεων νομίζω ότι προχωρά καλά η φάση. Εννά δείξει όμως το πως εννά εξελιχτεί στην συνέχεια. Ας μεν προτρέχουμεν.

4 comments:

Μάγος said...

kalon keimenoui alla eshei kapoia pramata pou diafwnw,

Gia thn defterh fash "Η θέση κάποιων ήταν ότι ο εσωτερικός πλουραλισμός του χώρου απειλείτουν που προσπάθειες ενιαίας πολιτικής συγκρότησης." H thesh, arxika emenan jai tou Ari, htan oti en yphrxen logos o idios o xwros (h h syneleysh tou xwrou) na yparxei me thn morfh mias organwshs pou na ypografei keimena ktl, alla oti tha htan apla xwros ton opoion en na emporousan alles omades/organwseis na xrhshmopoioun. Diladi oti h monh politikh grammh tha htan o idios o tropos diaxeirhs tou xwrou (Jai shmeiwnnw oti allaksa proswrina gnwmh eksaitias ths katastashs pou ethewrousa ektaktikh twn jairwn twn kinitopoihsewn twn metanastwn). Laleis "υπήρχεν μια βασική ομοφωνία που επέτρεπεν κοινή πολιτική δράση" alla en katalabw pws mporeis na to peis touton re Grigori skeftou ta sinkekrimena atoma gia ta opoia miloumen. Yphrxamen orismenoi pou en eixamen kanenan ma kanenan koino shmeion anaforas extos pou ton idion ton xwro, en anankh na grapsw onomata? Jai fysika efaniken stes theseis gia tes kointopoihseis twn metanastwn pws en yphrxen to koino pou laleis, diladi poy thn gh ws ton ourano jai bale.

Gia thn anarxikh neolaia mallon gennikefses mian tash mesa se polles, h pleiopsifia sioura en ppeftei mes se polla xarakthristika pou perigrafeis. Isws jeinon pou xreiazete na tonistei gia thn neolaia ennen h parousia kapoiwn tasewn, alla h elleipsh thewrias jai eidika se themata organwshs. Epishs oi podylatoporeies jai arketes mikroekdiloseis en kyriarxounte pou touthn thn tash pou eperigrapses.

Jai thkyo leptomeries:
Touton ton mhna eshei thkyo proboles tainiwn.
Jai gia to theman ths mousikhs sta partys htan jai shmantikh jai h mh-xip-xop jai mh-punk mousikh, pou ta efkalamen "dance party" gia kapoion diastima, diladi reggae, funk, ska, rock ktl.

Ανατροπή said...

κριμα να χαθει αυτός ο χώρος.νομίζω πρέπει να παλέψουμε όλοι από κοινού είτε ανήκουμε στη αριστερά εκτός των τειχών που λέμε,ή στον αντιεξουσιαστικό χώρο, ώστε να υπάρχουν στη Κύπρο εναλλακτικοί κοινωνικοί χώροι

Lucky Archer - Λάκης Βελώτρης said...

Πως τολμάς και τιμας αντι να τιμωρας τους ανταρτες του πολυτεχνίου;
εμεις οι ανταρτοπληγτοι του εξωτερικού θα δυσφημίζουμε
την πουτάνα του Αρμαγεδδώνα ψευδελλαδα σας να ξερη δυσης
οποίος έβαλε Φλωράκη στη Βουλή την Ελλάδα θα θρηνη.
οποίος ακούη Φαραντούρη, θα φάη τσεκούρι

Anonymous said...

Sorry ρε παιδιά, διάβασα το κείμενο με ενδιαφέρον, δεν ξέρω την φάση, αλλά μήπως είναι καλύτερα τα ονόματα των εμπλεκομένων αγωνιστών να φύγουν από το κείμενο; Δεν σκεφτήκατε ποτέ ότι η αστυνομία θα χαρεί πολύ να μάθει αυτές τις λεπτομέρειες; εμείς όταν γράφουμε πρόσφατη ιστορία είμαστε πολύ προσεχτικοί για τι λέμε και τι όχι.

καλαμαράς φίλος από Θεσσαλονίκη (ξέρεις ποιος)